Gdy przednia szyba w samochodzie pęknie, czasami da się ją zreperować bez konieczności wymiany całego elementu. Taka opcja dostępna jest jednak tylko w niektórych przypadkach. Częściej trzeba wymienić szybę. Naprawa możliwa jest tylko gdy wielkość odprysku na szkle nie przekracza średnicy 22 mm (czyli tyle co moneta pięciozłotowa) oraz gdy znajduje się nie bliżej niż 10 cm od krawędzi szyby, 10 cm od innych uszkodzeń oraz poza polem widzenia kierowcy. We wszystkich innych przypadkach konieczna jest wymiana.

Gdy nastąpi zdarzenie, które spowoduje uszkodzenie szyby (np. spadnie na nią coś ciężkiego), to trzeba niezwłocznie udać się do specjalistycznego warsztatu. Z pękniętą szybą nie można jeździć, ponieważ grozi to karami finansowymi, odebraniem dowodu rejestracyjnego, a także stanowi poważne niebezpieczeństwo.

W serwisie najpierw pracownicy biura załatwiają z właścicielem uszkodzonego auta sprawy formalne: wypełniają Kartę Pracy z danymi samochodu, ustalają, co zostanie uwzględnione w usłudze (naprawa, wymiana, może jeszcze dodatkowe usługi takie jak przyciemnianie, hydrofobizacja szyby lub kalibracja systemów ADAS) oraz przedstawiają wycenę. Większość warsztatów załatwia także za klienta sprawy zwrotu kosztów z ubezpieczenia.

W jaki sposób wymienia się szybę przednią w samochodzie?

Po uporaniu się ze sprawami formalnymi pojazd jest wprowadzany do warsztatu. Tam specjaliści wyszukują w magazynie odpowiednią szybę pasującą do modelu uszkodzonego auta i sprawdzają jej stan oraz kompletność wyposażenia dodatkowego. Po pozytywnej ocenie szyba jest dokładnie myta i przygotowywana chemicznie do nałożenia kleju.

Następnie zabezpiecza się naprawiany samochód przed zabrudzeniem poprzez nałożenie pokrowców na fotele oraz pokrywę silnika i błotniki. Demontuje się elementy znajdujące się blisko szyby i w jakiś sposób z nią powiązane: listwy, lusterka, wycieraczki, sensory, elementy systemów ADAS itd.

Kolejnym krokiem jest usunięcie całej pękniętej szyby z karoserii. Wycina się ją za pomocą odpowiedniej stalowej linki lub specjalnych noży ręcznych, pneumatycznych lub elektrycznych. Pozostałe po szkle miejsce bardzo dokładnie się czyści z zabrudzeń i resztek starego kleju. W tym momencie karoseria jest chemiczne przygotowywana do montażu nowej szyby i osuszana.

Po tym nakłada się klej na krawędź szyby i przykłada się ją do karoserii. Nowy element zabezpieczany jest taśmą na okres około 30 minut. W tym czasie ponownie montuje się i kalibruje wycieraczki, detektory deszczu i inne elementy powiązane z szybą. Na końcu tego procesu samochód jest gotowy do jazdy.

Do montażu szyby używa się specjalnych, dedykowanych wyłącznie do tego celu środków chemicznych i klejów. Muszą się one charakteryzować niską przewodnością elektryczną, by nie zakłócać instalacji elektronicznych w aucie.

Czas i koszt wymiany szyby czołowej

Wyżej wspominaliśmy, że czasami możliwa jest reparacja uszkodzeń szyby i dotyczy to odprysków nie większych niż pięciozłotówka. Ważne jest by nie zwlekać z naprawą nie tylko z powodu bezpieczeństwa i konsekwencji prawnych, ale także dlatego, że małe pęknięcie może się z czasem powiększać na skutek drgań generowanych podczas jazdy. Większe uszkodzenia z kolei powodują, że konieczna jest wymiana całej szyby.

Jest to zarówno droższe, jak i bardziej czasochłonne niż reparacja. Naprawę można wykonać w dowolnym miejscu, a wymiany trzeba dokonać w specjalistycznym warsztacie. Sam proces usunięcia odprysku trwa około pół godziny, tymczasem wymiana to 2-3 godziny.

Cena wymiany również jest większa. Za naprawę zapłacimy 150-200 zł. Sama usługa wymiany zazwyczaj też nie przekracza kosztu 200 zł, ale do tego trzeba doliczyć jeszcze cenę nowej szyby, która waha się w zależności od modelu od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych. W przypadku rozległych uszkodzeń uniemożliwiających dalszą jazdę niezbędne będzie również opłacenie lawety, która przetransportuje nasz samochód do warsztatu.

Część lub całość kosztów można pokryć z ubezpieczenia, jeżeli posiadamy wykupioną odpowiednią polisę. Jednakże wiele firm ubezpieczeniowych wymaga wkładu własnego przy wymianach, a tylko naprawę opłaca w całości. Skorzystanie z ubezpieczenia może też spowodować wzrost składek w następnym roku.