Stare samochody są piękne, ale są też dobrą inwestycją. Wiele osób na świecie kolekcjonuje stare samochody, a jeszcze więcej choć nie mogą sobie pozwolić na kolekcję, to przynajmniej chcą być w posiadaniu choć jednego egzemplarza swojego ulubionego oldtimera. Dla niektórych doprowadzenie starego auta do perfekcyjnego stanu jest celem samym w sobie, dla innych renowacja to konieczność, aby auto miało swoją wartość. Dla każdego posiadacza zabytkowego pojazdu ważne jest, aby był on w dobrym stanie i dobrze wyglądał. Są specjalne giełdy takich aut, jak również części do nich. Niestety przy wielu modelach o oryginalne części jest bardzo trudno, dlatego producenci tychże mają w swojej ofercie wytwarzanie na zamówienie nowych części produkowanych w taki sam sposób, jak produkowano je dawniej. Między innymi tak postępują producenci szyb samochodowych. Jeśli jesteśmy posiadaczem zabytkowego auta, nie będziemy mieć problemu ze znalezieniem firmy, która albo produkuje takie szyby w małych seriach, albo wyprodukuje dla nas pojedynczą szybę na zamówienie. Na pewno warto skorzystać z takiej opcji, bo jednak nowa szyba po prostu jest bezpieczna.

Początek historii szyb samochodowych

Szyby w samochodach pojawiły się właściwie od samego początku, na wzór szyb montowanych wcześniej w powozach czy w omnibusach. Były to jednak szyby ze zwykłego szkła, które w razie kolizji tłukło się, a jego odłamki kaleczyły pasażerów. W momencie, gdy samochody stały się powszechne, powstała potrzeba stworzenia szyb bezpieczniejszych. Skorzystano wtedy z odkrycia francuskiego wynalazcy Eduarda Benedictusa i jego współpracownika Jhona C. Wooda. W 1903 roku w trakcie eksperymentów wypadła im na podłogę butelka z płynną celulozą, lecz ku ich zdumieniu nie rozpadła się na kawałki mimo tego, że się potłukła. Warstwa celulozy trzymała odłamki razem. Po kilku latach tworzenia nowej technologii, w roku 1908 Benedictus otrzymał patent na szkło dwuwarstwowe, a po kolejnych dwóch latach eksperymentów z wykorzystaniem żywic organicznych drugi patent na szkło trójwarstwowe Triplex. W zasadzie do tej pory w produkcji samochodów korzysta się z takiego właśnie warstwowego szkła.

Od roku 19011 Benedictus zajął się produkcją szyb trójwarstwowych w założonej przez siebie fabryce Société du Verre Triplex, jednak ze względu na koszty takich szyb, samochody dalej jeździły z normalnymi szybami. Początkowo wytwórnia produkowała głównie szkło na użytek masek przeciwgazowych. Jego wspólnik John C. Wood założył fabrykę bezpiecznego szkła Safety Motor Screen Co. w Anglii i produkował szyby na użytek samochodów angielskich i fordów.

W 1918 roku Henry Ford zakupił licencję od angielskiej firmy i założył własną wytwórnię szyb Owens-Ford w River-Rouge.

Na początku lat dwudziestych większość samochodów była wyposażona w przednie szyby bezpieczne. A w roku 1930 angielski parlament wprowadził nakaz stosowania takich szyb. Podobnie potem postąpiono w innych państwach.

Od szyb klejonych do szyb hartowanych

Szkło hartowane to wynalazek z lat 30-tych ubiegłego wieku. Mniej więcej w tym samym czasie w większości państw wprowadzono obowiązek montowania w samochodach szyb bezpiecznych, bez podawania jakiego rodzaju to mają być szyby.

Szkło hartowane okazało się dla producentów lepsze niż klejone, bo po prostu było tańsze i dużo trwalsze, a przepisy dawały dawały w tym względzie dowolność. Szyby ze szkła hartowanego rozbijają się na drobne kawałki, jednak bez ostrych brzegów, co było bezpieczniejsze dla użytkowników aut.

Dopiero w latach 60-tych, po słynnym raporcie Ralpha Nadera na temat bezpieczeństwa jazdy samochodem, wprowadzono zakaz montowania szyb hartowanych jako przednich szyb samochodu. Jako szyby przednie można było używać tyko szyb klejonych.

Szyby aerodynamiczne

Równocześnie z rozwojem samochodów ewoluował również ich kształt, a wraz z nim kształt szyb. Płaskie powierzchnie samochodu stawiały zbyt duży opór powietrzu w czasie jazdy, co nie sprzyjało prędkości. Równocześnie ze zmianą kształtu aut na opływowy zaczęto stosować szyby gięte. Pierwsze takie szyby zaczęto produkować pod koniec lat 40-tych, ale dopiero w latach 50-tych trafiły do masowej produkcji. Samochody zaczęły mieć wówczas szyby panoramiczne, zachodzące na boki samochodu. Moda ta rozpoczęła się w USA, by potem rozprzestrzenić się na cały świat i na wszystkie następne lata.

Wpływ potrzeby bezpieczeństwa na szyby samochodowe

W zasadzie można powiedzieć, że historia szyb samochodowych była uwarunkowana przede wszystkim potrzebami bezpieczeństwa. Od lat 60-tych wciąż poprawiano technologię produkcji, tak aby zwiększyć trwałość szyb samochodowych, ale do tej pory szkło hartowane i klejone są podstawą do produkcji szyb.

Szyba do auta zabytkowego

Obecnie stosowane standardy niekoniecznie są korzystne dla samochodów zabytkowych. Producenci szyb samochodowych często mają w swojej ofercie szyby wyprodukowane w taki sam sposób, jak szyby w odpowiednich modelach samochodów sprzed lat. Montując taką szybę można mieć pewność, że zachowamy całkowicie zabytkowy charakter samochodu. Oczywiście nie jest to tanie, ale możliwe, w przeciwieństwie do niektórych innych części samochodowych.