Wszystkie szklane elementy w samochodzie mogą ulec uszkodzeniu tak jak każda inna część. Szczególnie jest na to narażona szyba przednia. Pęknięcia mogą powstać na skutek uderzenia kamieniem, który wyleciał spod jadącej przed nami ciężarówki, zderzenia z ptakiem lub większym owadem, spadnięcia na szybę z drzewa czegoś ciężkiego i twardego, np. kasztanów, orzechów, gałęzi itp. Na skutek tego typu wydarzenia mogą powstawać na szkle mniejsze odpryski, zadrapania lub rozległe pęknięcia.
Uszkodzenia te muszą zostać usunięte. Prawo zabrania jeździć z niesprawną szybą w samochodzie. Kierowca może zostać za to ukarany przez policję mandatem oraz zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. Samochód z nawet niewielkim pęknięciem szyby nie przejdzie obowiązkowego przeglądu technicznego. Poza tym jazda z odpryskami na szkle jest niebezpieczna i może stwarzać duże zagrożenie na drodze, ponieważ ogranicza widoczność kierowcy, załamuje światło oślepiając prowadzącego pojazd itd. Dlatego nie należy zwlekać z usunięciem pęknięcia!
Są dwa sposoby, żeby poradzić sobie z tym problemem. Pierwszy to usunięcie całkowicie zniszczonego szkła i wstawienie nowej szyby. Drugi to naprawa. Mniejsze odpryski na szybie można usunąć bez konieczności wymiany całego elementu.
Naprawa czy wymiana – co jest lepsze?
Jeżeli tylko to możliwe, zalecamy reparację szyby. Przemawiają za tym następujące argumenty:
- Krótki czas usługi. Naprawa trwa zazwyczaj około 20-30 minut i jest przez nas wykonywana w wyznaczonym przez klienta miejscu. Po tym czasie samochód jest od razu gotowy do jazdy. Tymczasem wymiana musi być wykonana w specjalistycznym zakładzie, do którego trzeba samemu dojechać i proces montażu zazwyczaj zajmuje co najmniej dwie godziny.
- Niższy koszt. Usługa zreperowania odprysku na szkle jest wyceniana indywidualnie, ale zazwyczaj mieści się w granicach 150-200 zł. Koszt wymiany szyby na nową jest co najmniej kilkakrotnie większy, ponieważ trzeba zapłacić nie tylko za usługę, ale również za samą szybę. Zależnie od modelu samochodu może wynosić od ponad czterystu do nawet kilku tysięcy złotych.
- Zachowanie oryginalnej szyby w samochodzie. Dzięki naprawie nie trzeba usuwać całej pierwotnej, fabrycznie montowanej szyby, dzięki czemu zostaje fabryczne mocowanie z karoserią oraz logo producenta. Jest to istotne, jeśli będziecie Państwo chcieli kiedyś sprzedać samochód. Nabywcy często zwracają uwagę na oryginalność poszczególnych elementów. Jeżeli jakakolwiek część była wymieniana, to obniża to wartość auta.
- Zachowanie oryginalnego zespolenia z karoserią jest ważne również z kolejnego powodu. Przy wymianie jest ryzyko błędów w montażu, które może poskutkować powstaniem nowych pęknięć. Tak się stanie, jeśli montażysta np. nie doklei odpowiednio szyby do karoserii. Przy reparacji szyby mamy gwarancję, że w samochodzie pozostanie właściwe mocowanie. Błędy mogą się także pojawić podczas kalibracji systemów ADAS, przez co będą one niesprawne.
- Naprawa jest lepsza dla środowiska. Montaż nowej szyby generuje więcej odpadów, ponieważ najpierw trzeba usunąć starą szybą i wtedy dopiero można wstawić nową. Są przy tym używane w dużych ilościach kleje i chemikalia. Podczas reparacji zużywa się znacznie mniej materiałów.
Jedyną zaletą wymiany względem naprawy szyby jest możliwość zamontowania w pełni sprawnej części. Naprawiona szyba ma nieco mniejszą wytrzymałość (około 95% pierwotnej wytrzymałości), a także może mieć nieco gorsze właściwości optyczne w zreperowanym miejscu.
Czy szyba nadaje się do naprawy?
Jak wyżej uzasadniliśmy, warto zdecydować się na naprawę. Jednak niestety nie zawsze jest to możliwe. Czasami trzeba wymienić całą szybę na nową. Żeby odprysk na szkle można było zreperować, muszą zostać spełnione następujące warunki:
- Pęknięcie musi być na szybie przedniej (czołowej). Nie naprawia się szyb bocznych i tylnych.
- Do naprawy nadają się wyłącznie odpryski mające nie więcej niż 22 mm średnicy, czyli tyle, ile wynosi wielkość monety pięciozłotowej. Jeżeli pięciozłotówka przyłożona do szyby zakrywa całe pęknięcie, to kwalifikuje się ono do reparacji.
- Uszkodzenie nie może być położone bliżej niż 10 cm od krawędzi szyby. Odpryski umiejscowione zbyt blisko krawędzi mogą nawet po naprawie się powiększać.
- Pęknięcie nie może znajdować się w polu widzenia kierowcy (bezpośrednio na wprost od oczu prowadzącego pojazd gdy patrzy na drogę). Substancja używana do reperowania odprysków ma nieco inne właściwości optyczne niż szkło, przez co odrobinę zniekształca obraz, co może być niebezpieczne podczas jazdy. Szyba z nawet naprawionym uszkodzeniem w takim miejscu jest uznawana za niesprawną i nie przejdzie przeglądu technicznego.
- Przy większej liczbie odprysków odległość między nimi musi wynosić co najmniej 10 cm. Naprawianie uszkodzeń położonych zbyt blisko siebie może grozić powstaniem i wydłużaniem się pęknięcia pomiędzy nimi.
W każdym przypadku, gdy szyba jest uszkodzona, należy skontaktować się ze specjalistą. Zadzwoń do nas, a my ocenimy, czy odprysk można naprawić, czy też konieczna jest wymiana.