Przyciemniane szyby jeszcze niedawno kojarzyły się z luksusem i szpanem. Obecnie jednak stają się normą. Producenci często wyposażają samochody w przyciemniane szyby. Już na etapie zakupu samochodu możemy więc zdecydować, czy chcemy takie mieć. Gdy mamy już samochód bez przyciemnianych szyb możemy podjąć decyzję o ich przyciemnieniu. Warto więc dowiedzieć się, czy jest to tylko kwestia estetyki i wyglądu samochodu.
Korzyści z przyciemnianych szyb:
- obniżenie temperatury wewnątrz samochodu, przydatne zwłaszcza w sezonie letnim, a co za tym idzie podniesienie komfortu jazdy zarówno dla kierowcy, jak i dla pasażerów
- większa prywatność pasażerów
- poprawa bezpieczeństwa jazdy, gdyż przyciemnienie szyb redukuje blaski i refleksy świetlne i nie pozwala na oślepienie kierowcy
- ochrona przed okaleczeniem pasażerów w czasie wypadku, jeśli mamy szyby przyciemnione folią, która nie pozwala szybie rozpaść się na kawałki mogące okaleczyć
- ochrona przed złodziejami, bo przez przyciemnione szyby nie widać, czy w samochodzie jest coś, co warto ukraść, a folia nie pozwala na rozpadnięcie się wybitej szyby
Zatem decyzja o przyciemnieniu szyb nie jest tylko kaprysem właściciela, ale raczej rozwagą i odpowiedzialnością za komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Dwa sposoby przyciemniania szyb
- Metoda piecowa. Metodę tę stosują producenci szyb. Polega ona na polega na pokryciu powierzchni szkła związkami tytanu, chromu, niklu i innych metali w piecu technologicznym.
- Metoda foliowa. Można ją zastosować w każdym samochodzie. Polega to na ręcznym naklejeniu folii przyciemniającej na szybie samochodu.
Metoda piecowa
Dawniej metodę tę stosowano przy tylko w trakcie produkcji szyb, głównie dlatego, że była droga. Obecnie można przyciemnić szyby w ten sposób również indywidualnie w warsztacie, który specjalizuje się w wymianie szyb, naprawie szyb i przyciemnianiu szyb. Na szybę nakłada się warstwę tlenku tytanu i wypala w specjalnym piecu. Metoda ta jest dość droga, od 1500 do 2000zł, ale jest też przyciemnienie jest zdecydowanie trwalsze niż foliowanie.
Metoda foliowa
Jest zdecydowanie tańsza, można zrobić to za 400 – 800zł, w zależności od zastosowanej folii. Oczywiście droższa folia zapewni nam lepszą jakość i większą trwałość. Można to zrobić samemu, ale jest to bardzo trudne. Szyba musi być idealna, bez rys czy odprysków. Naklejenie jej sprawia problemy niewprawionej w tym osobie. Efekt samodzielnego naklejania folii może okazać się niezadowalający pod względem estetycznym, a do tego folia może zacząć się odklejać, bo jeszcze pogorszy wygląd samochodu. Nie mówiąc o tym, że nie będzie spełniać wymagań bezpiecznej jazdy. Na szczęście folię można po prostu odkleić. Natomiast naklejona przez fachowca w niczym nie będzie ustępować fabrycznemu nałożeniu warstwy tlenków. Folia ma też tę zaletę, że trzyma szybę w całości w razie jej potłuczenia i nie pozwala na ewentualne poranienie pasażerów.
Przyciemnianie szyb a przepisy
Niestety nie możemy przyciemnić sobie szyb tak jak nam się podoba. Regulują tę kwestię przepisy ruchu drogowego umieszczone w Kodeksie Drogowym, art.66, ust. 1, pkt 5 Ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych prowadzenia pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia § 8, ust. 4). W świetle tych przepisów szyby przednie i boczne z przodu samochodu muszą mieć przepuszczalność światła 70%.
W przypadku szyb bocznych z tyłu i tylnych mamy dowolność. Musimy tylko pamiętać, żeby mieć boczne lusterka, bo przyciemnione szyby ograniczają widoczność.
Samodzielny montaż folii przyciemniającej
Samodzielne naklejanie folii na szybę jest pozornie łatwe, ale gdy nie ma się wprawy trudno jest zrobić to idealnie.
- Zacząć trzeba od zakupu folii i narzędzi. Możemy też skorzystać z gotowych zestawów, w skład których najczęściej wchodzi folia, instrukcja, szpachelka i nożyk do przycinania folii.
- Następnie czyścimy dokładnie szybę. Ważne jest, aby umyć ją środkiem, który równocześnie ją odtłuści. Wszelkie niedociągnięcia spowodują, że pod folią zrobią się bąbelki powietrza i wybrzuszą folię.
- W dalszej kolejności przycinamy z folii odpowiedni dla szyby kształt, dodając 1-2cm na ewentualne niedociągnięcia.
- Zdejmujemy warstwę zabezpieczającą i spryskujemy delikatnie folię wodą.
- Nakładamy folię na szybę i szpachelką owiniętą czystą szmatką usuwamy pęcherzyki powietrza.
- Nożykiem odcinamy nadmiar folii.
Możemy użyć folii termokurczliwej, przydatnej zwłaszcza przy szybach wypukłych. Folię termokurczliwą przed naklejeniem na szybę ogrzewamy opalarką, wtedy łatwiej jest ją dopasować do kształtu szyby.
Pamiętać należy, że folię naklejamy od wewnątrz samochodu. Folia naklejona na zewnątrz będzie narażona na zniszczenie.
Jeśli efekt samodzielnego montażu folii przyciemniającej nie będzie zaspokajał naszych wymagań estetycznych, to na szczęście folię można odkleić i zwrócić się do fachowca.