Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że potłuczona, porysowana czy matowa szyba to zwiększone ryzyko wypadku z racji złej widoczności. Gdy podejmiemy decyzję o wymianie szyby w samochodzie, musimy zastanowić się w jaki sposób chcemy tego dokonać. Oczywiście najprościej jest doprowadzić auto do autoryzowanego serwisu, ale nie zawsze nas na to stać. Wtedy wybieramy inny warsztat zajmujący się wymianą szyby.
Jaką szybę wybrać?
Druga decyzja dotyczyć będzie wyboru szyby. Mamy do wyboru:
- oryginalne szyby producenta
- szyby używane z autoszrotu
- szyby używane wypatrzone na allegro, olx, czy innym portalu
- zamienniki szyb oryginalnych
Najlepszą opcją są szyby wyprodukowane przez oryginalnego producenta. Jest dużo argumentów przemawiających za tym rozwiązaniem:
- będzie miała właściwości zgodne z normami i wymaganiami producenta naszego modelu samochodu, co zapewnia prawidłowe działanie sensorów i kamer systemu ADAS i poprawne wykonanie kalibracji.
- będziemy mieli szybę ze szczelną, fabrycznie montowaną uszczelką, co sprawi, że jazda naszym samochodem nie stanie się głośniejsza niż zwykle.
- Szyba będzie dobrze współpracować z wycieraczkami
- nasza szyba będzie miała dłuższą żywotność, co oznacza, że będzie tańsza
- w przypadku szyb z zamontowanymi sensorami i antenami będziemy mieć pewność, że klej użyty do montażu nie będzie przewodził prądu
- będziemy mieli szybę dobraną właściwie pod względem termicznym i kolorystycznym
Najtańsze zamienniki mogą mieć użytą przy produkcji folię pochodzącą z recyklingu i przez to mogą szybciej matowieć. Zdarza się też często, że są pofalowane, co zniekształcenia obrazu lub wywołuje refleksy świetlne.
Używane szyby mogą być zmatowiałe i porysowane, zwłaszcza jeśli są przechowywane w niewłaściwych warunkach, co często się zdarza.
Rodzaje szyb samochodowych
Samodzielny wybór szyby samochodowej jest obecnie mocno utrudniony. Nie wystarczy wiedzieć, czy to ma być szyba przednia, boczna, czy tylna. Nie wystarczy wiedzieć do jakiej marki i modelu szybę potrzebujemy. Szyb
Szyby mają obecnie różne właściwości i zadania oprócz tego, że chronią pasażerów przed warunkami klimatycznymi.
- różne kolory w zależności od przepuszczalności światła i temperatury
- serigrafia, czyli sitodruk na obrzeżach szyby
- pas przeciwsłoneczny
- wyposażenie szyby w rożne akcesoria i sensory
Kolor szyby powstaje przez nałożenie na szybę specjalnych tlenków, które mają za zadanie regulację nagrzewania wnętrza samochodu. Szyby mogą być bezbarwne (clear), zielone, błękitne, szare, fioletowe. Gdy patrzymy na szybę pod światło, możemy dostrzec na jej powierzchni mieniący się kolor. Przepisy w Polsce mówią, że przenikalność światła przez przednią szybę musi wynosić co najmniej 70%, a szyb bocznych przednich 75%. W przypadku, gdy mamy w samochodzie klimatyzację, co dotyczy obecnie większości samochodów, nie możemy pozwolić sobie na szybę bezbarwną.
Serigrafia, to czarny pas z kropkami dookoła szyby. Serigrafia ułatwia przyklejenie szyby do samochodu i poprawia trwałość klejenia. Chroni klej przed nadmiernym nasłonecznieniem. Maskuje ścieżkę kleju, co poprawia wygląd samochodu.
Pas przeciwsłoneczny, to przyciemniona górna część szyby przedniej. Ma za zadanie ochronę przed słońcem, aby poprawić widoczność.
Obecnie szyby wyposażone są w różne akcesoria. Przed wszystkim przednie i tylne szyby są wyposażone w ogrzewanie elektryczne. Mogą mieć różnego rodzaju czujniki, np. czujnik deszczu, światła czy wilgoci.
Na szybie mogą znajdować się różne uchwyty, np. uchwyt kamery, antena GPS lub radiowa.
Szyby mają też za zadanie ograniczenie ilości decybeli we wnętrzu samochodu. Producenci oferują nam szyby akustyczne, które ograniczają natężenie dźwięków bardziej niż normalne szyby.
Wszystkie te udogodnienia powodują, że przy wyborze szyby do samochodu można się całkowicie pogubić. Najlepiej po prostu zdać się na fachowców, którzy pomogą wybrać odpowiednią do szybę dla naszych potrzeb i naszej kieszeni.
Certyfikat ISO/TS 16949:2002
Istotną kwestią przy wyborze szyby jest, aby posiadała certyfikat ISO/TS 16949:2002. Każdy renomowany producent szyb stosuje się do obowiązujących norm, które potwierdzone są przez odpowiednie certyfikaty. Dla producentów części samochodowych najważniejszy jest certyfikat ISO/TS 16949:2002. gwarantujący, że części te są bezpieczne dla użytkownika samochodu.
Kwestia montażu szyb
Gdy brakuje nam pieniędzy zdarza nam się pomyśleć, że przecież sami możemy to zrobić i zaoszczędzić na montażu. Wydaje się nam to proste po obejrzeniu filmików na YouTubie. Niestety może czekać nas srogie rozczarowanie. Samodzielnie zamontowana szyba może przeciekać w miejscu montażu, może też szybko popękać. Powodem może być tani zamiennik lub niestarannie usunięte ślady rdzy na podszybiu, czy też źle rozprowadzony klej.
Najrozsądniej jest zdać się w tej kwestii na fachowców. Mogą oni też pomóc w dobraniu właściwej szyby, a nawet zamówić ją dla nas.
Jakich błędów unikać po montażu nowej szyby
Mamy zamontowaną nową szybę, wyjeżdżamy z warsztatu i wydaje nam się, że to już wszystko. Nic bardziej błędnego. Klej użyty przy montażu musi mieć czas, aby związać na tyle dobrze, żeby nie powstały przemieszczenia szyby, czy szpary w warstwie klejowej. Przez kilka dni ważne jest, aby:
- nie trzaskać drzwiami samochodu
- jeździć ostrożnie, tak, żeby nie narażać samochodu na wstrząsy, nie najeżdżać na krawężniki, unikać dziur w drodze, nie stawiać samochodu na nierównej powierzchni
- nie myć samochodu myjkami ciśnieniowymi
- wymienić pióra wycieraczek na nowe, żeby nie powstały rysy na powierzchni szyby