Każdemu kierowcy i właścicielowi auta może się zdarzyć uszkodzić szybę w samochodzie. Przyczyny mogą być różne: zderzenie z kamieniem, który wyleciał spod kół pojazdu jadącego przed nami, spadnięcie na szybę gałęzi, działalność wandali itd. Niestety generuje to koszty, ponieważ zgodnie z prawem nie można jeździć z pękniętą szybą i trzeba ten element albo wymienić, albo naprawić. Na szczęście wiele firm ubezpieczeniowych oferuje ubezpieczenia pokrywające koszty naprawy lub wymiany tej części samochodu.
OC
Jeżeli uszkodzenie szyby zostało spowodowane przez innego kierowcę (np. przez kamienie, które wyleciały spod kół jego samochodu), to poszkodowany może ubiegać się o odszkodowanie wypłacane z ubezpieczenia OC sprawcy zdarzenia. Warunkiem uzyskania rekompensaty jest przedstawienie dowodów na to, że kamień, który doprowadził do pęknięcia szkła, wypadł spod kół pojazdu sprawcy.
Udokumentowanie winy nie jest jednak takie proste… Najlepsza możliwość to oświadczenie spisane ze sprawcą po wypadku. W treści takiego dokumentu podaje się dane osobowe poszkodowanego i sprawcy, numery rejestracyjne obu aut, numer polisy OC, opis szkody oraz opis zajścia. Następnie składa się zawiadomienie o powstaniu szkody do firmy ubezpieczeniowej właściciela pojazdu, spod kół którego wypadł kamień i załącza się wyżej opisane oświadczenie. Następnie ubezpieczyciel wyśle rzeczoznawcę, który dokona oględzin i określi zakres szkód.
Niestety nie zawsze sprawca chce się przyznać do winy. Czasami też może się zdarzyć, że ucieknie z miejsca zdarzenia. Nawet niekoniecznie świadomie, może po prostu nie zauważyć, że coś się stało za jego plecami. W takim wypadku najlepszym dowodem jest nagranie z rejestratora obrazu. Jeśli poszkodowany nie dysponuje takim urządzeniem, to musi skorzystać z innych sposobów na udokumentowanie zdarzenia: zeznań świadków (np. pasażerów), nagrań z lokalnego monitoringu itp.
Brak przyznania się do winy lub ucieczka z miejsca zdarzenia powoduje, że sprawa najprawdopodobniej skończy się w sądzie. Proces wyjaśniania okoliczności zdarzenia jest żmudny, długotrwały, wymaga powołania się na wiele przepisów, złożenia wielu dokumentów itd.
Autocasco
Większość polis AC zazwyczaj obejmuje również naprawę lub wymianę szyby, w szczególności przedniej. Trzeba jednak mieć świadomość, że skorzystanie z ubezpieczenia może spowodować obcięcie zniżek i w konsekwencji wzrost wysokości składki w następnym roku. W szczególności, jeśli w następnym roku dochodzi do zmiany ubezpieczyciela.
W razie pęknięcia szyby, trzeba skontaktować się z towarzystwem ubezpieczeniowym za pośrednictwem numeru podanego na polisie i opisać zdarzenie. Konsultant albo poda adres serwisu, do którego trzeba się zgłosić, albo umówi nas z rzeczoznawcą, który oceni wielkość uszkodzenia i zadecyduje, czy szyba zostanie naprawiona, czy wymieniona oraz skieruje do odpowiedniego warsztatu.
Po wystąpieniu zdarzenia nie dostaniemy odszkodowania do ręki. Zamiast tego ubezpieczyciel pokryje koszty usunięcia szkody za nas. Warto podkreślić, że zazwyczaj firmy ubezpieczeniowe płacą jedynie za naprawy i wymiany w warsztatach, które mają z nimi podpisane umowy. Jeżeli zdecydujemy się na naprawę samodzielną lub skorzystanie z usług znajomego mechanika, to nie dostaniemy zwrotu kosztów.
Jeżeli pęknięcie będzie na tyle duże, że będzie konieczna wymiana, to zostanie wstawiony zamiennik, a nie szyba oryginalna. W związku z tym nie będzie na niej loga producenta, nalepek, folii przyciemniającej itd.
Ubezpieczenie szyb
Wiele firm ubezpieczeniowych oferuje dodatkowe polisy na pokrycie kosztów likwidacji uszkodzeń szyb czołowej, tylnej lub bocznych. Opłacenie kosztów wymiany lub naprawy szyby z takiego ubezpieczenia nie powoduje zwyżek cen polisy AC (pod warunkiem, że wykupi się autocasco u tego samego ubezpieczyciela). Warto przy tym podkreślić, że posiadając zarówno ubezpieczenie szyb jak i AC nie dostanie się podwójnego odszkodowania w razie pęknięcia szyby. Usunięcie szkody jest wtedy finansowane tylko z tej pierwszej polisy.
Przed podpisaniem umowy koniecznie należy wczytać się w jej zapisy. Oferty mogą się różnić w różnych firmach nie tylko ceną, ale także warunkami. Wielu ubezpieczycieli nie oferuje zwrotu kosztów naprawy lub wymiany szyberdachów, dachów panoramicznych i innych szklanych elementów samochodu, takich jak lusterka i reflektory. Stosowane są także wyłączenia odpowiedzialności za szkody powstałe na elementach dodatkowych powiązanych z szybą, np. folii przyciemniających, nalepek na szybie, ogrzewania, systemów ADAS, uszczelek, kamer itp. Często ubezpieczyciel odmawia ubezpieczenia samochodów starszych niż 20 lat.
Czasami zdarza się, że firmy ubezpieczeniowe pokrywają całość kosztów naprawy szyby przedniej, ale już w przypadku jej wymiany wymagany jest udział własny wynoszący np. 10% kosztów. Nie wszystkie ubezpieczalnie wymagają wkładu przy pierwszej wymianie, ale najczęściej jest on wymagany przy drugiej lub kolejnej w ciągu roku.
Warto sprawdzić, czy polisa obowiązuje jedynie na terenie Polski, czy również poza jej granicami. Jeżeli naprawa lub wymiana szyby nie jest możliwa od razu, to często ubezpieczyciele oferują zwrot kosztów parkingu, holowania auta, czy w przypadku zdarzeń za granicą czasami też zwrot za prace wykonane w samodzielnie wybranym serwisie. Przed podpisaniem umowy powinniśmy również zwrócić uwagę na wyłączenia od odpowiedzialności. Znajdziemy je w Ogólnych Warunkach Umowy (OWU). Najczęściej ochrona nie obowiązuje w przypadku: wadliwej naprawy lub konserwacji samochodu, wad fabrycznych, umyślnego działania i nieprawidłowej eksploatacji pojazdu, nieprawidłowego zamocowania ładunku oraz sytuacji, gdy szkody powstaną w wyniku wypadku, do którego doprowadził nietrzeźwy kierowca.