Jeżeli z jakiegoś powodu pękła szyba w Twoim samochodzie, ponieważ np. uderzył w nią kamień, spadła na nią gałąź itp., to na pewno zastanawiasz się, co można z tym problemem zrobić. Pamiętaj, że nawet najmniejsze pęknięcie i wgniecenie trzeba usunąć, ponieważ w przeciwnym razie samochód nie przejdzie obowiązkowego przeglądu technicznego, a Ty sam możesz się narazić na mandat. Ponadto jazda z uszkodzoną szybą jest niebezpieczna, ponieważ zmniejsza widoczność. Dotyczy to nawet najmniejszych uszkodzeń! Nie należy bagatelizować drobnych pęknięć.
Niektóre uszkodzenia szyby można zreperować bez konieczności wstawiania nowej. Jednak nie zawsze szyba nadaje się do naprawy. Czasami konieczna jest jej wymiana. Koszt wymiany jest dużo większy niż koszt reparacji, więc jeśli tylko to możliwe, warto zdecydować się na naprawę. Jakie są zatem kryteria kwalifikacji szyby do naprawy?
Rodzaj szyby
Nie wszystkie szyby da się zreperować. Do naprawy nadaje się wyłącznie szyba przednia (czołowa). Nie naprawia się szyb bocznych i tylnych w samochodzie, ponieważ są one zrobione z innego szkła i inaczej się odkształcają. Na szczęście jednak pęknięcia pozostałych elementów szklanych poza szybą czołową są bardzo rzadkie.
Nie ma za to znaczenia rodzaj i kolor szyby przedniej. Reperować można szyby zwykłe, ale też akustyczne, atermiczne, ogrzewane, hydrofobiczne, laminowane, przyciemniane itd. Nie ma też przeszkód, by naprawić szybę wyposażoną w czujniki, kamery, antenę, sensory, detektory i inne systemy ADAS.
Wielkość pęknięcia
Bardzo istotna jest wielkość uszkodzenia. Do naprawy nadają się wyłącznie odpryski mające nie więcej niż 22 mm średnicy, czyli tyle, ile wynosi wielkość monety pięciozłotowej. Jeżeli pięciozłotówka przyłożona do szyby zakrywa całe pęknięcie, to kwalifikuje się ono do reparacji. W przeciwnym wypadku szybę trzeba w całości wymienić.
To ważne, dlatego że większe pęknięcia nie są możliwe do całkowitego usunięcia i mogą się z czasem wydłużać pod wpływem drgań generowanych w trakcie jazdy. Istotne też, by nie zwlekać z naprawą mniejszych odprysków, ponieważ również mogą się powiększyć do takich rozmiarów, że nie będzie już możliwa ich naprawa i będzie trzeba niestety dokonać kosztownej wymiany całej szyby.
Umiejscowienie odprysku
Kolejną ważną rzeczą, która decyduje o kwalifikacji szyby do naprawy jest miejsce uszkodzenia. Po pierwsze: nie reperuje się pęknięć znajdujących się bliżej niż 10 cm od krawędzi szyby. Ta odległość musi być większa niż 10 cm. Odpryski położone zbyt blisko krawędzi szyby mogą nawet po naprawie się powiększać.
Po drugie: pęknięcie nie może znajdować się w polu widzenia kierowcy (bezpośrednio na wprost od oczu kierowcy gdy patrzy na drogę). Substancja używana do reperowania uszkodzeń ma nieco inne właściwości optyczne niż szkło, przez co może odrobinę zniekształcać obraz, co stwarza zagrożenie podczas jazdy. Szyba z nawet naprawionym odpryskiem w takim miejscu nie jest uznawana za sprawną i może nie przejść przeglądu technicznego.
Po trzecie: jeżeli pęknięć jest więcej niż jedno, to odległość pomiędzy nimi musi być większa niż 10 cm. Naprawianie uszkodzeń położonych zbyt blisko siebie może grozić powstaniem i wydłużaniem się pęknięcia pomiędzy nimi.
Podsumowanie
Żeby móc podjąć decyzję, czy odprysk na szybie można zreperować, trzeba wziąć pod uwagę następujące czynniki:
- Pęknięcie musi być na szybie przedniej
- Wielkość odprysku nie może przekraczać średnicy monety pięciozłotowej (2,2 cm)
- Uszkodzenie nie może znajdować się bliżej niż 10 cm od krawędzi szyby
- Pęknięcie nie może być położone w polu widzenia kierowcy
- Przy większej liczbie odprysków odległość między nimi musi wynosić co najmniej 10 cm.
Jeżeli mają Państwo wątpliwości, czy uszkodzenie na szybie Państwa samochodu kwalifikuje się do naprawy, czy też jest konieczna wymiana, to zapraszamy do kontaktu! Nasi specjaliści pomogą Państwu ocenić pęknięcie i powiedzą, czy jest możliwe jego usunięcie.