Szyby w samochodach pojawiły się wraz z powiększającą się prędkością pojazdów. Przy większych prędkościach pasażerowie narażeni byli na wiatr, opady, owady i inne drobne rzeczy pojawiające się powietrzu wraz z kurzem unoszącym się spod kół samochodu. Początkowo były zrobione ze zwykłego szkła, co nie było bezpieczne dla pasażerów w przypadku kolizji. W 1903 roku Édouard Bénédictus wynalazł szyby laminowane, które opatentował w 1909 roku. Przemysł samochodowy zaczął wykorzystywać je do produkcji szyb samochodowych. W 1938 roku zaczęto wykorzystywać również szkło hartowane do produkcji szyb bocznych. Do dziś do produkcji szyb przednich korzysta się ze szkła laminowanego, a do produkcji szyb bocznych i tylnych ze szkła hartowanego.

Współcześnie szyby oprócz ochrony przed warunkami pogodowymi i kurzem spełniają wiele innych funkcji. Między innymi pełnią rolę konstrukcyjną samochodu, ułatwiają ukierunkowanie poduszek powietrznych, chronią przed promieniowaniem UV.

Ze względu na szkło z jakiego jest wyprodukowana szyba, możemy szyby podzielić na:

  • laminowane
  • hartowane
  • warstwowe
  • przeciwsłoneczne
  • hydrofobowe
  • zespolone
  • kuloodporne

Szyby laminowane

Szyba laminowana składa się z dwóch warstw szkła, między którymi znajduje się folia PVB. Dzięki obecności folii szkło po stłuczeniu nie rozpada się na drobne kawałki i co za tym idzie jest bezpieczne dla pasażerów. Obecnie również w szybach bocznych przechodzi się do stosowania szkła laminowanego zamiast hartowanego.

Szyby hartowane

Szyby hartowane produkowane są ze szkła hartowanego. Powstaje ono przez nagrzewanie szkła do temperatury topnienia, a następnie gwałtowanie schładzane. Takie szkło jest bardziej odporne na stłuczenie, a także na wysokie temperatury. Po stłuczeniu rozpada się na drobne kawałki o tępych brzegach, dzięki czemu dają większe bezpieczeństwo pasażerów w razie kolizji.

Szyby warstwowe

Niestety szyby hartowane w momencie pękania stają się nieprzejrzyste, przez co kierowca podczas kolizji przez kilkaset metrów ma ograniczoną widoczność. Dlatego zaczęto produkować szyby warstwowe, w których pomiędzy dwie warstwy szkła hartowanego wklejania jest folia zabezpieczająca przed rozpadaniem się kawałków pękniętego szkła.

Szyby przeciwsłoneczne

Szyby, które mają za zadanie chronić wnętrze samochodu i pasażerów przed nadmiernym przegrzaniem. Szyby te są pokrywane powłoką redukującą promieniowanie słoneczne. Zmniejsza to zużycie paliwa na klimatyzację oraz chroni tapicerkę.

Szyby hydrofobowe

Szyba hydrofobowa ma nałożoną na wierzch nanopowłokę, która zmniejsza przyczepność brudu i wody. Szyba przez hydrofobizację staje się gładka, co ułatwia skraplanie wody i resztek olejowych. Łatwiej jest ją wyczyścić.

Szyby zespolone

Szyby zespolone składają się z dwóch warstw szkła, między którymi znajduje się wolna przestrzeń. Wolną przestrzeń można wypełnić gazem. Szkło osadzone jest w aluminiowej ramce sklejonej klejem organicznym.

Szyby kuloodporne

Szyby kuloodporne są zrobione z kilku warstw szkła rozdzielonych kilkoma rodzajami folii. Tak zrobiona szyb jest zgrzewana w bardzo wysokiej temperaturze oraz pod wysokim ciśnieniem. Dzięki temu staje się bardzo odporna na uderzenia, nawet pocisków. Taka budowa powoduje, że w przypadku uderzenia stłuczeniu ulega tylko część warstw szklanych, a cała szyba pozostaje niepotłuczona.

Ze względu na pełnione funkcje możemy wymienić następujące szyby:

  • szyba z anteną
  • szyba ogrzewana
  • szyba akustyczna
  • szyba antyrefleksyjna
  • szyba przyciemniana

Szyby z anteną

Coraz częściej producenci wyposażają szyby w antenę do odbioru radia, telewizji lub sygnału GPS. Rozwiązanie to jest korzystne, gdyż powoduje mniej zakłóceń niż zwykła antena. Najczęściej antena montowana jest na szybie tylnej, z dala od silnika, który jest przyczyną zakłóceń. Inaczej jest w autobusach, tam anteny są montowane w przedniej szybie. Na szybach hartowanych obwody anteny są drukowane na wewnętrznej stronie szyby, w szybach laminowanych na folii między warstwami szkła.

Szyby ogrzewane

Wszyscy wiemy, że obecnie tylna szyba samochodu ma wbudowany system ogrzewania, który sprawia, że zaparowanie szyby szybko mija. System ten widać w postaci nadrukowanych linii. Podobnie jak w przypadku anteny, system ten jest nadrukowany na wewnętrznej stronie szyby hartowanej. W szybach laminowanych jest drukowany na folii. Składa się on z cienkich drucików oporowych z wolframu, niewidocznych na szybie. Jest to najlepsze rozwiązanie dla szyb przednich. Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że system ogrzewania szyb samochodowych poprawia bezpieczeństwo jazdy poprzez lepszą widoczność.

Szyby akustyczne

Szyby akustyczne pochłaniają o 20% więcej hałasu niż zwykłe szyby laminowane. Najmniej skuteczne pod tym względem są szyby hartowane, które przepuszczają o 30% więcej hałasu niż zwykłe szyby laminowane.

W szybie akustycznej wprowadza się trzywarstwową folię dźwiękochłonną. Jest ona wykonana z miękkiego materiału neutralizującego wibracje i hałas.

Na pewno jazda w wyciszonym samochodzie jest bardziej komfortowa dla kierowcy i pasażerów. Hałas męczy, więc kierowca staje się bardziej rozproszony w samochodzie niewyciszonym.

Szyby antyrefleksyjne

Szyby antyrefleksyjne to po proste szyby z powłoką odbijającą promienie podczerwone. Odbijają one ok. 30% promieni słonecznych. Innym sposobem niż powłoka antyrefleksyjna jest wpuszczanie folii odbijającej promienie podczerwone między warstwy szkła laminowanego.

Szyby przyciemniane

Przyciemnianie szyb w samochodzie jest korzystne z wielu względów, np. obniżenie temperatury wewnątrz samochodu, większa prywatność, mniejsze zniszczenie tapicerki i wnętrza samochodu, a także obniżenie zużycia paliwa na klimatyzację. Można przyciemniać szyby poprzez naklejanie folii przyciemniającej w trakcie produkcji lub w dowolnym momencie użytkowania samochodu, albo przy pomocy piecowej.