Większość problemów z pęknięciami szklanych elementów w samochodzie dotyczy szyby przedniej. Jest ona bowiem najbardziej narażona na uderzenia np. kamieni wypadających spod kół ciężarówek, spadających z drzew gałęzi itd. Znacznie rzadziej zdarzają się uszkodzenia szyb bocznych lub tylnej. Najczęściej przyczyną rozbicia tych elementów jest ingerencja człowieka (np. obrzucenie samochodu kamieniami przez wandali).
Szkło hartowane i laminowane
W przeciwieństwie do szyby czołowej, szyb bocznych i tylnych nie da się naprawić. W razie uszkodzenia konieczna jest ich wymiana w całości. Spowodowane jest to tym, że są one zbudowane z innego rodzaju szkła. Szybę przednią robi się ze szkła laminowanego, a boczne i często też tylną z hartowanego. Czym się od siebie różnią te dwa rodzaje szkła?
Szyba laminowana złożona jest z dwóch warstw szkła niehartowanego oraz znajdującej się pomiędzy nimi przynajmniej jednej warstwy folii PVB. Dzięki temu taki element jest bardziej odporny na uszkodzenia. Folia zabezpiecza przed rozpadem na małe, ostre kawałki oraz przed dostaniem się do środka samochodu cięższych przedmiotów, które mogą stanowić zagrożenie dla kierowcy i pasażerów (np. kamieni), a także przed wypadnięciem ludzi przez przednią szybę podczas wypadku.
Tymczasem szyby hartowane składają się z odpowiednio pociętych wcześniej małych kawałków szkła, które następnie są ponownie łączone. To powoduje, że stosunkowo łatwo je rozbić poprzez silne punktowe uderzenie. Rozpadają się wtedy na małe kawałki o regularnych kształtach i nieostrych krawędziach. Dzięki temu w razie konieczności szybkiej ewakuacji z pojazdu (np. pod wodą) można rozbić szybę i wydostać się z auta, nie kalecząc się przy tym.
Wymiana szyby tylnej
W starszych samochodach tylna szyba montowana jest na uszczelkę. Uszczelka przytrzymywana jest specjalnym klinem, po wyjęciu którego można ją wyciągnąć razem z szybą. Żeby wstawić nową szybę, trzeba użyć specjalnego radełka, dzięki któremu można wcisnąć klin montażowy.
W nowszych pojazdach tylną szybę się wkleja w karoserię tak jak szybę czołową. Z tego powodu demontaż należy zacząć od rozcięcia warstwy kleju specjalną piłą. Jednak przed tym trzeba najpierw zabezpieczyć wnętrze i karoserię samochodu pokrowcami lub folią oraz zdemontować wszystkie elementy wnętrza pojazdu wokół szyby, które mogłyby ulec uszkodzeniu podczas wymiany i odłączyć przewody zasilające ogrzewanie tylnej szyby.
Wtedy uszkodzoną szybę się wycina, usuwa resztki starego spoiwa oraz oczyszcza powierzchnię, na której była ona osadzona. Kolejnym krokiem jest nałożenie kleju i przyłożenie nowej szyby. Szybę przenosi się za pomocą przyssawek z uchwytami. Na końcu ponownie montuje się wcześniej usunięte elementy (np. spinki mocujące listwy wokół szyby, wycieraczki itp.) oraz podłącza się z powrotem ogrzewanie.
Cały proces trwa około kilku godzin. Jednak przez kolejne 2 dni należy unikać mycia samochodów i narażania go na wilgoć. Koszt usługi powinien się zamknąć w granicach 100-160 zł plus cena samej szyby zależna od modelu i wielkości. Warto podkreślić, że w przypadku awarii podgrzewania szyby tylnej najczęściej nie jest konieczna wymiana całego elementu, a jedynie naprawa systemu zasilania. Jest to najczęstsza usterka szyby tylnej. Częściej niż całkowite rozbicie szyby, zdarza się jej zużycie, zmatowienie i pogorszenie widoczności.
Wymiana szyby bocznej
Boczne szyby w pojazdach różnią się od przednich i tylnych tym, że można je otwierać, co zupełnie zmienia proces wymiany uszkodzonego szkła. Proces ten zaczyna się od demontażu tapicerki drzwi („boczku”). Resztki rozbitej szyby odczepia się od mechanizmu jej opuszczania. W niektórych modelach samochodów trzeba zdemontować całą płytę, do której przytwierdzone są wszystkie urządzenia wewnątrz drzwi. Czasami nawet zdarza się, że ta płyta jest fabrycznie nitowana do drzwi.
Następnie dokładnie czyści się całe wnętrze drzwi i usuwa resztki stłuczonego szkła, po czym w miejsce uszkodzonej wstawia się nową szybę. Przy niektórych konstrukcjach mechanizmu opuszczania szyby konieczne jest jej przytrzymanie za pomocą taśmy klejącej lub podparcie w drzwiach. Trzeba też zastosować odpowiednią procedurę ustalającą wyjściowe położenie mechanizmu.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, czy mechanizm opuszczania szyby działa poprawnie w pełnym zakresie ruchu. Jeżeli było konieczne rozłączenie połączeń elektrycznych, trzeba też sprawdzić poprawne funkcjonowanie wszystkich związanych z nim urządzeń takich hak centralny zamek, sterowanie lusterek bocznych itp. Na koniec montuje się z powrotem tapicerkę drzwiową.
Cena usługi powinna wynieść około 150 zł. Proces trwa maksymalnie godzinę i od razu po jego zakończeniu można prowadzić samochód. Nie powinno się myć auta przez najbliższe kilka dni po montażu. Warto wspomnieć, że nie powinno się wstawiać szyb używanych lub tańszych zamienników, ponieważ może to poskutkować szybkim matowieniem szkła i zniekształcaniem obrazu oraz powstawaniem oślepiających refleksów świetlnych.